A médiaközgazdaságtan megközelítései
2011.04.30. 22:46
Ahogy a cím is sugallja, ez a bejegyzés a média tudományos megközelítésével foglalkozik. Mivel a blog fő célja a szakdolgozatomra való felkészülés, ezért koncentrálok erre is. A médiával, mint tudományos területtel mindig is az volt a problémám, hogy sosem tudtam egy-egy terület mennyire tág, vagy mennyire szűk kört jelent. Például a médiaközgazdaságtan, vagy a média management nagyon tág fogalmak, de például az ABC tévécsatorna árazási stratégiái pedig már egy viszonylag szűk terület, amelyik az előbb említettek alá tartozik.
A kérdés tisztázásában a Media Management and Economics címe könyv volt segítségemre, amit jelenleg is olvasok. Ez a könyv rengeteg más elméleti és gyakorlati megközelítés mellett már az elején tisztázza a médiával kapcsolatos kutatás főbb területeit, melyeket három fő részre, majd további alrészekre oszt:
Iparági- és piaci tanulmányok
- Iparági szervezetek
- Igény / kereslet
- Prognózis
- Vásárlóerő - fogyasztói kiadások
- Niche piacok
- Piaci koncentráció
- Relatív állandóság (?)
- Kommunikációs, távközlési vezérelvek
Vállalati tanulmányok
- Vállalati stratégiák
- Szervezeti felépítés és kultúra
- Árazási struktúrák
- Finanszírozás és befektetés
- Pénzügyi teljesítémény
- Produktivitás
- Diverzifikáció
Hatástanulmányok
- Függőségi tanulmányok
- Financiális elkötelezettségek
- Minőség és diverzifikáció
- Globalizáció és kereskedelmi egyensúly
- Fogyasztói és szociális gazdagság
Amikor elkezdünk foglalkozni bármilyen tudományos médiával kapcsolatos kutatással, hasznos ha be tudjuk sorolni a területünket valamelyik kategóriába. Ha erre képesek vagyunk, akkor az azt jelenti, hogy a területünk megfelelően leszűkített ahhoz, hogy jó eredményt hozzon. Ez úgy gondolom, hogy egy egyetemi diplomamunka esetében elengedhetetlen.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.