A függetlenek és a nagyok
2011.04.07. 20:25
A filmiparban számomra sosem volt egyértelmű melyik produkciót hívjuk független filmnek és melyiket nem. Mivel a kifejezés: független, megtévesztő vagy zavaró, ezért nehéz utánaolvasás nélkül megérteni a jelentését, ami egyszerű: A független film olyan produkció, amely gyártásában és terjesztésében egy nagy stúdió sem vett részt. Ez így egyértelmű, de a kérdés most, kik is a nagy stúdiók?
A nagyon története a 20-as évekig nyúlik vissza, amikor a filmipar amerikai központja még nem Holywood, hanem New York volt. Itt voltak a nagy film- és zeneprodukciós cégek főhadiszállásai. Az ipar dübörgött, ám jött Thomas Edison, a többek között mozgófilmet rögzíteni képes kamera feltalálója, és 1909-ben megalapította az első amerikai konglomerátumot, a Motion Picture Patents Company-t, mely 9, akkori nagy filmstúdiót egyesített. Mivel Edison rendelkezett a mozgóképes szabadalmak nagy részével, ezért kontrollálni tudta ki férhet hozzá ezekhez a szabadalommal ellátott termékekhez - képzeljünk el egy olyan világot, amelyben egy ember/cég korlátozza, ki férhet hozzá egy kamerához...
A függetlenek persze minden erejükkel azon voltak, hogy jogi úton akadályozzák meg ezt a monopol törekvést - amit a bíróság, bármennyire hihetetlen is, törvénytelennek minősített. Így megszűnt a copyright a filmes eszközökön, és végre szabadon lehetett azokat használni. A német Carl Lemmae volt az ellentörekvés vezetője, aki pár kisebb stúdiót egybefogva a kontinens másik partjára vonult, és Los Angeles mellett megalakította a Universal Studios-t. Ezt a területet pedig ma Hollywoodnak hívjuk. Itt található meg ma, újraalakulások, felvásárlások, stúdió-megszűnések és nyitások után a nagy 6 stúdió, mely az amerikai és a világ jegyeladásainak és filmipari bevételeinek jelentős hányadát gyűjti be: Time Warner, Viacom, News Corporation, The Walt Disney Company, Sony Corporation of America, General Electric.
Bár lehet elsőre furcsának és ismeretlennek tűnnek ezek a nevet - pl. a General Electric-et valószínú nem az szórakoztatóiparból ismerjük - fontos átlátni a szinergia-hálót. Ez azt jelenti, hogy ezek a vállalatok, habár néha nem fő tevékenységük a szórakoztatóipar, filmgyártó cégeket, tv-csatornákat, mozi-láncokat, zenei stúdiókat és kiadókat és még sok sok mindent vásárolnak fel, hogy a bevételüket maximalizálni és termékeiket diverzifikálni tudják. De erről majd később.
Érdemes átfutni a Wikipédiáról származó tulajdonosi táblázatot, mely remélhetőleg kicsit értelmezhetővé teszi a cikket, az ismertebb és jobban köthető TV csatorna és filmkiadó cégek neveivel.
Kérdések: Miért van az, hogy egy német ember Amerikában alapította a filmipar mai központját? Hol van az Universal Studios a konglomerátumok listáján? Miben különböznek a független filmek a nem független filmektől?
További info a nagy stúdiókról
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.