A függetlenek és a nagyok

2011.04.07. 20:25

A filmiparban számomra sosem volt egyértelmű melyik produkciót hívjuk független filmnek és melyiket nem. Mivel a kifejezés: független, megtévesztő vagy zavaró, ezért nehéz utánaolvasás nélkül megérteni a jelentését, ami egyszerű: A független film olyan produkció, amely gyártásában és terjesztésében egy nagy stúdió sem vett részt. Ez így egyértelmű, de a kérdés most, kik is a nagy stúdiók?

A nagyon története a 20-as évekig nyúlik vissza, amikor a filmipar amerikai központja még nem Holywood, hanem New York volt. Itt voltak a nagy film- és zeneprodukciós cégek főhadiszállásai. Az ipar dübörgött, ám jött Thomas Edison, a többek között mozgófilmet rögzíteni képes kamera feltalálója, és 1909-ben megalapította az első amerikai konglomerátumot, a  Motion Picture Patents Company-t, mely 9, akkori nagy filmstúdiót egyesített. Mivel Edison rendelkezett a mozgóképes szabadalmak nagy részével, ezért kontrollálni tudta ki férhet hozzá ezekhez a szabadalommal ellátott termékekhez - képzeljünk el egy olyan világot, amelyben egy ember/cég korlátozza, ki férhet hozzá egy kamerához...

A függetlenek persze minden erejükkel azon voltak, hogy jogi úton akadályozzák meg ezt a monopol törekvést - amit a bíróság, bármennyire hihetetlen is, törvénytelennek minősített. Így megszűnt a copyright a filmes eszközökön, és végre szabadon lehetett azokat használni. A német Carl Lemmae volt az ellentörekvés vezetője, aki pár kisebb stúdiót egybefogva a kontinens másik partjára vonult, és Los Angeles mellett megalakította a Universal Studios-t. Ezt a területet pedig ma Hollywoodnak hívjuk. Itt található meg ma, újraalakulások, felvásárlások, stúdió-megszűnések és nyitások után a nagy 6 stúdió, mely az amerikai és a világ jegyeladásainak és filmipari bevételeinek jelentős hányadát gyűjti be: Time Warner, Viacom, News Corporation, The Walt Disney Company, Sony Corporation of America, General Electric.

Bár lehet elsőre furcsának és ismeretlennek tűnnek ezek a nevet - pl. a General Electric-et valószínú nem az szórakoztatóiparból ismerjük - fontos átlátni a szinergia-hálót. Ez azt jelenti, hogy ezek a vállalatok, habár néha nem fő tevékenységük a szórakoztatóipar, filmgyártó cégeket, tv-csatornákat, mozi-láncokat, zenei stúdiókat és kiadókat és még sok sok mindent vásárolnak fel, hogy a bevételüket maximalizálni és termékeiket diverzifikálni tudják. De erről majd később.

Érdemes átfutni a Wikipédiáról származó tulajdonosi táblázatot, mely remélhetőleg kicsit értelmezhetővé teszi a cikket, az ismertebb és jobban köthető TV csatorna és filmkiadó cégek neveivel.

Kérdések: Miért van az, hogy egy német ember Amerikában alapította a filmipar mai központját? Hol van az Universal Studios a konglomerátumok listáján? Miben különböznek a független filmek a nem független filmektől?

További info a nagy stúdiókról

A bejegyzés trackback címe:

https://filmipar.blog.hu/api/trackback/id/tr322808001

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása